تبلیغات
سخن ناب بزرگان،سخنان مردان بزرگ و موفق

سخن ناب بزرگان،سخنان مردان بزرگ و موفق
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ،امر به معروف و نهی از منکر

اشتراک و ارسال مطلب به:

 

1. چرا حضرت علی (علیه السلام) در آن صحنه(خانه حضرت فاطمه زهرا) هیچ واكنشی از خود نشان نداد ؟

 

اولا:  امام علی (ع) در قدم نخست از خود واكنش نشان داد ؛ چنانچه آلوسی مفسر مشهور اهل سنت در این باره می‌نویسد :

عمر با غلاف شمشیر به پهلوی مبارک فاطمه و با تازیانه به بازوی حضرت زد . فاطمه ،  صدا زد : « یا ابتاه » علی (ع) ناگهان از جا برخاست وگریبان عمر را گرفت و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید.

تفسیر آلوسی :3/124

 

نقل این قضیه توسط آلوسی به هر نیتی كه باشد نشانگر این است كه واكنش علی علیه السلام  در منابع معتبر شیعه در قرن اول و دوم  شیعه  وجود داشته است .

ثانیاً: برفرض این كه واكنشی نشان نداده است  به همان دلیلی بوده كه پیامبر اسلام (ص)  در مكه مكرمه  در قبال شكنجه صحابه و حتی قتل سمیه مادر عمار یاسر واكنش نشان نداد.

 

2 . چرا بعد از شهادت همسر خود{ فاطمة الزهراء علیها السلام} ، انتقام او را نگرفت یا به فكر انتقام نبود ؟

 

اولاً: به همان دلیلی كه پیامبر اسلام (صلی الله و علیه و آله و سلم) از كسانی كه قصد ترور آن حضرت را داشتند  انتقام نگرفت. 

با این كه طبق نقل صحیح مسلم (ج 8 ص 123) «اثنى عشر منهم حرب لله ولرسوله فی الحیاة الدنیا ویوم یقوم الاشهاد»  دوازده نفر آنان محارب خدا و پیامبر در دنیا وآخرت بودند، پیامبر گرامی (ص) در پاسخ حذیفه و عمار كه تقاضای قتل تروریستها را كردند، فرمود: به صلاح نیست كه شایع كنند كه پیامبر اصحاب خود را  به جرم تروریست بودن می كشد. «أكره أن یتحدّث الناس أنّ محمداً یقتل أصحابه»                                                             تفسیر ابن كثیر ج 2 ص 323

 

ثانیاً : پیامبر اسلام بعد از فتح مكه ، از وحشی  قاتل حضرت حمزه ، انتقام نگرفت ، علی (ع)  نیز از سنت پیامبر اسلام (صلی الله و علیه و آله وسلم) پیروی كرد .

 

3 .  چرا با قاتلان دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله میانه خوبی داشت ؟

 

حضرت علی علیه السلام نه تنها با قاتلان فاطمه (سلام الله علیها) میانه خوبی نداشت ؛ بلكه  در صحیح‌ بخاری آمده كه  حضرت علی دوست نداشت چهره عمر را ببیند.

كَرَاهِیَةً لِمَحْضَرِ عُمَرَ .

و همچنین ابوبكر را استبدادگر می دانست : وَلَكِنَّكَ اسْتَبْدَدْتَ عَلَیْنَا بِالأَمْرِ

صحیح بخاری: 5/82 ، ح4240

 

 

4 . چرا همواره از عمر تعریف و تمجید می‌كرد ؟

 

اولاً : آن چه كه  به حضرت علی(علیه السلام) نسبت می دهند كه در در خطبه 228 نهج البلاغه از عمر تعریف كرده درست نیست و نامی از عمر در خطبه نیست ، بلكه صبحی صالح ، از علمای اهل سنت می‌گوید مراد یكی از اصحاب حضرت علی (علیه السلام) است .

نهج البلاغة ، صبحی صالح ، خطبه 228 ، ص 350

 

ثانیا: علی (علیه السلام) در خطبه سوم نهج البلاغه، عمر را مجموعه‏اى از خشونت، سختگیرى، اشتباه و پوزش طلبى می داند

و میگوید:

سوگند به خدا مردم در حكومت دومى، در ناراحتى و رنج مهمّى گرفتار آمده بودند، و دچار دو رویى‏ها و اعتراض‏ها شدند،و من در این مدت طولانى محنت‏زا، و عذاب آور، چاره‏اى جز شكیبایى نداشتم.

ثالثاً :  بنا به نقل صحیح مسلم نظر امام علی (علیه السلام) در باره ابوبكر و عمر این بود كه  آنان  دروغگو ، گناه‌كار ، حیله‌گر و خیانت‌كار بودند .

صحیح مسلم : ج 5 ص 52 ح 4468

 

5 . چرا حضرت علی حتی در ایام خلافت و حكومت خود هیچ‌گاه از شهادت همسر خود توسط عمر یادی نكرد ؟

اولاً: در خطبه 203  نهج البلاغه آمده كه علی (علیه السلام) به هنگام دفن حضرت زهرا  (سلام الله علیها) فرمود:

أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَیْلِی فَمُسَهَّدٌ

از این پس اندوه من جاودانه، و شبهایم، شب زنده دارى است، تا آن روز كه نزد خدا  بروم .

 

ثانیاً:  امام علی علی (علیه السلام)در دوران حكومتش نزد سلیم بن قیس از شهادت حضرت زهرا یاد كرد و فرمود:

فاطمه (سلام الله علیها) از دنیا رفت در حالى كه اثر تازیانه در بازویش مانند بازوبند باقى مانده بود.

كتاب سلیم بن قیس ، ص674

 

ثالثاً:  ابن عباس می‌گوید:امام علی (علیه السلام) در جنگ صفین از  كتابى كه به املای پیامبر و به خط خودش بود برایم خواند كه  چگونه حضرت زهرا علیها السّلام شهید مى‏شود.

كتاب سلیم بن قیس الهلالی ، ص915

 

6. چرا حضرت علی (علیه السلام) سه تن از فرزندان خویش را به نام‌های ابوبكر ، عمر ، عثمان نامگذاری كرد ؟

 

اولاً : این نام‌ها آن زمان مرسوم بود،  ابن حجر عسقلانی در الإصابة نام 21 نفر از صحابه را می‌آورد كه اسم آن‌ها عمر و 26 نفر عثمان و سه نفر ابوبكر بوده است.

 

ثانیاً :  نام برخی از اصحاب ائمه (علیهم السلام) ، یزید بن حاتم ، یزید بن عبد الملك ، یزید بن عمر بن طلحه و ... . آیا آن‌ها به خاطر علاقه به یزید بن معاویه ، بود؟

 

ثالثاً : ابوبكر كه كنیه یكی از فرزندان  امام علی (علیه السلام) هست ، نام او محمد بوده.

التنبیه والاشراف ص 297، الارشاد ج 1 ص 354

 

و حضرت به خاطر علاقه خود به عثمان بن مظعون ، نام فرزندش را عثمان گذاشت.

مقاتل الطالبیین ، ص 55 و تقریب المعارف ، ص 294

 

و عمر بن الخطاب به دلیل  خشونت ذاتی كه داشته ، نام فرزند علی (علیه السلام) را همنام خود قرار داد

«وكان عمر بن الخطاب سمّى عمر بن علیّ بإسمه» .

أنساب الأشراف ج 1 ص 192، تهذیب التهذیب ج 7 ص 427.

 

هم چنین نام تعدادی از مسلمانان را نیز تغییر ‌داد.

اسدالغابة ج 3 ص 284، طبقات ج 6 ص 76 ، الاصابة ج 5 ص472

 

رابعاً : اگر نامگذاری نشانه روابط خوب هست ، چرا خلفاء هیچ کدام از فرزندان خود را  علی  وحسن و حسین (علیه السلام) نامگذاری نكردند.

 

7. راستی چرا حضرت علی دختر خود به نام ام كلثوم که از همان همسر شهیدش بدنیا آمده بود را به نكاح قاتل همسر خود درآورد ؟

 

اولا:  از برخی تواریخ استفاده می شود که ابوبکر(خلیفه اول) دختری به نام ام کلثوم داشت که عمر از وی خواستگاری کرد و از این رو به جهت تشابه اسمی و کینه ای که نسبت به حضرت علی علیه السلام داشته اند آن را به دختر امیرالمومنین نسبت داده اند.و عده ای هم مادر زید بن عمربن خطاب را ام کلثوم دختر جرول دانسته اند.لذا در اینجا هم به دلیل عنادی که داشتند آن را به دختر امام علی علیه السلام نسبت می دهند؛

 طبری می گوید:مادرِ زید  اصغر  و عبیدالله که در جنگ صفین همراه معاویه کشته شدند، ام کلثوم دختر جرول بوده است که اسلام بین او و عمر جدایی انداخت و همچنین اغلب مورخان موضوع ازدواج عمربن خطاب با ام کلثوم دختر جرول را در جاهلیت نقل کرده اند.

ابن قتیه در«المعارف ص 175» می گوید:عمر هنگام خواستگاری از ام کلثوم دختر ابوبکر ،وی را نزد عایشه برد و عایشه آن را قبول کرد،ولی ام کلثوم(دخترابوبکر ) از عمر کراهت داشت...

عمری موصلی در کتاب الروضة الفیحاءفی تواریخ النساء ص 303

 عمر رضا کحاله در کتاب اعلام النساء جلد 4 صفحه 250 این روایات را نقل کرده است.

 

ثانیاً: جالب اینکه علمای اهل سنت دیگر نوشته اند:

عمر بن خطاب قبل از ازدواج با ام كلثوم ، ساق پایش را لمس می‌كند و او را در بغل گرفت و بوسید. وام كلثوم از این كار زشت، عصبانی شد و به وی گفت: اگر تو خلیفه نبودی، دماغت را می شكستم، چشمت را كور می كردم

الاصابه، ابن حجر: 8/464 و سیر أعلام النبلاء، ذهبی:3/501. تاریخ بغداد، الخطیب البغدادی، ج 6، ص 180.

 

اگر این قضیه صحت داشته باشد، باید طرفداران خلیفه پاسخ دهند كه آیا درست است كه حاكم اسلامی كه باید حافظ ناموس ملت باشد، خود با ناموس مردم این چنین كند؟

سبط ابن جوزی از علمای اهل سنت می گوید:

وهذا قبیح والله، ثمّ بإجماع المسلمین لایجوز لمس الأجنبیّة فكیف ینسب عمر إلى هذا ؟

به خدا سوگند این كاری كه از عمر نقل می كنند، قبیح است دست زدن به دختر نامحرم حرام است ...

تذكرة خواص الأمة : 321

 

8 . چرا حضرت امام حسن و امام حسین (علیه السلام) مادام العمر از شهادت مادرشان توسط عمر یادی نكردند؟ در هیچ یك از منابع شیعه و سنی در این باره مطلبی وجود ندارد .

 

اولاً:امام حسن (علیه السلام) در مناظره‌ای كه با معاویة و دار ودسته وی داشت ، خطاب به مغیرة بن شعبة فرمود:

تو همان هستى كه فاطمه دخت گرامى رسول خدا (ص) را كتك زدى ؛ تا آنجا كه خون آلود شد و فرزندی كه در رحم داشت سقط كرد.

احتجاج طبرسی ، ج1، ص 278.

 

ثانیاً: امام حسین(علیه السلام) نقل می كند كه  امام علی (علیه السلام) در هنگام دفن فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود :

بر این مصیبت بزرگ همچون مادرى كه  فرزند از دست داده مى‏نالیدم . یا رسول الله ! در محضر خداوند دخترت مخفیانه به خاك سپرده شد، حقّش را به زور گرفتند ، و آشكارا از ارث خود محروم گشت، و حال آن كه هنوز از رحلت تو دیرى نپائیده و یاد تو فراموش نگشته است .

الكافی ج 1 ص 458 و الأمالی ، المفید - ص 282

 

ثالثاً: آیا در عصری كه عمر بن خطاب به بهانه جلوگیری از گریه بر میت تازه گذشته ، شبانه و بدون اجازه وارد خانه مردم می‌شود و زن‌ها را كتك زده و حجاب از سر آن‌ها بر می‌دارد ، می‌توان مجلس عزاداری برپا كرد؟

المصنف ، عبد الرزاق ج 3 ، ص 557

 

 9 . چرا مردم مدینه در قبال قتل دختر پیامبر ص سكوت كرده و هیچ اقدامی نكردند؟

 

اولاً: آیا عمل مردم مدینه ملاك حقانیت است یا عمل امیر المؤمنین (علیه السلام) ؟پیامبر اكرم  (صلی الله و علیه و آله وسلم) فقط در حق علی فرموده :

«علی مع الحق والحق مع علی»

علی با حق و حق با علی است .

 تاریخ بغداد:14/322 ومجمع الزوائد :7/237

 

ثانیاً: مگر مردم مدینه نبودند كه در برابر كشتن عثمان و تعرض به همسر او عكس العملی از خود نشان ندادند واجازه ندادند جنازه او را در قبرستان مسلمانان دفن كنند و مجبور شدند او را در قبرستان یهود دفن كنند تا  معاویه در زمان حكومتش قبرستان یهود را به قبرستان بقیع متصل ساحت.

تاریخ طبری ج 3 ص 468 و438

 

10. چرا شما تا چند سال پیش از جریان شهادت بی خبر و فراموش بودید و الآن بیادتان آمد؟ تقویم‌های پیش 1372

 

اولاً :  جوینی از علمای اهل سنت  و استاد مورد تأیید ذهبی  از رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم)  قضیه  غصب حق فاطمه زهرا و شكستن پهلوی آن حضرت  و سقط  محسن او  و شهید نمودن آن بزرگوار را نقل می كند.

فرائد السمطین ، ج2 ، ص34 و35

 

ثانیاً :  حضرت علی (ع) به هنگام دفن فاطمه (سلام الله علیها) فرمود:

وَ سَتُنْبِئُكَ ابْنَتُكَ بِتَظَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا .

به زودى دخترت تو را آگاه خواهد ساخت كه امّت تو چگونه در ستمكارى بر او اجتماع كردند، از فاطمه علیها السّلام بپرس، و احوال اندوهناك ما را از او خبر گیر، كه هنوز روزگارى سپرى نشده، و یاد تو فراموش نگشته است.

نهج البلاغه خطبه 202.

 

ثالثاً: در بند 8 سخن امام حسن و حسین (علیه السلام) در باره شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) نقل شد.

 

رابعاً: كلینی از امام كاظم (علیه السلام) نقل می كند كه فرمود:

إِنَّ فَاطِمَةَ (علیها السلام ) صِدِّیقَةٌ شَهِیدَةٌ ...

فاطمه صدیقه و شهیده بود.

كافی ج1، ص 458 .

خامساً: در طول تاریخ همه ساله ایام فاطمیه،  شیعیان به مناسبت شهادت حضرت زهرا مراسم عزاداری اقامه می كردند و بعد از انقلاب هم  این مراسم در بیوت مراجع عظام و رهبری اقامه می شود.

 

سادساً:  امام خمینی (ره) روز 18 اسفند 1360 (13 جمادى الاول 1402.) فرمودند: من هم وفات و شهادت بانوى بزرگ اسلام را بر همه مسلمین و بر شما برادران عزیز ارتشى، سپاهى و بسیج و بر حضرت بقیة اللَّه- ارواحنافداء- تسلیت عرض مى‏كنم.

صحیفه امام/ 16/87

 

سابعاً: شهرستانی  از علمای اهل سنت می‌نویسد :

عمر در روز بیعت به شکم فاطمه ( علیها السلام) ضربه زد که منجر به سقط شدن نوزاد وی از شکمش شد . عمر ، فریاد می زد این خانه را با هر که در آن است به آتش بکشید ؛ و در خانه به جز علی و فاطمه و حسن و حسین کسی نبود » .

الملل والنحل ، شهرستانی ، ص83

 

سابعاً: ابن تیمیه حرانی ، قضیه هجوم به خانه فاطمه سلام الله علیها را قبول می‌كند ولی با توجه به عنادی كه دارد به فكر توجیه آن بر می آید.

منهاج السنة ، ج4 ، ص220 .

 




طبقه بندی: پاسخ به شبهات اهل سنت،
برچسب ها: پاسخ شیعه به سوالات اهل عامه، پاسخ به سوالات اهل سنت، پرسش و پاسخ سوالات در مورد وفات حضرت زهرا، پرسش در مورد حضرت ام کلثوم، سوال در مورد خانه حضرت زهرا، پاسخ به شبهات اهل سنت، پاسخ به شبهات شیعه،
[ چهارشنبه 4 دی 1392 ] [ 03:25 ق.ظ ] [ سینا رحمتی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اندرو متیوس میگه :
همانطور که برخی دانه های گندم کشاورزان را باد با خود می برد
برخی دوستان شما را باید باد ببرد و این طبیعت زندگی است.
از این واقعیت ناراحت نشویم. حتما افرادی بهتر پیدا می شوند که بهتر با شرایط زندگی ما کنار می آیند و
ما را بهتر درک می کنند.وقتی ما تغییر می کنیم، افراد درگیر در زندگی ما (دوستان و آشنایان) نیز تغییر می کنند.
=========
کپی برداریاز این وب تنها با ذکر منبع و ذکر یک صلوات
مجاز می باشد
=========
وبلاگ صد پند
نویسندگان
پیوندهای روزانه
نظر سنجی
اندازه نوشته های این وبلاگ چطور است؟





لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :